Page 9 - E-BÜLTEN
P. 9






Okul zorbalığını küçümsemememiz gerekmektedir. İlkokul

öğrencileriyle yapılan bir çalışmada öğrencilerin %34’ünün sözel,
%26’sının ise fiziksel şiddete maruz kaldığını ortaya koymuştur.
Dünya çapında yapılan araştırmalara bakıldığında ise kurbanların
yüzdeleri Avustralya’da %30-50, İtalya’da %28-40, Yunanistan’da
%15-30, İngiltere’de %4-36, Amerika’da %10’dur. Bu kadar yoğun
yaşanan bu olumsuz durumun görmemezlikten gelinmesi ya da
hasıraltı edilmesi ciddi sonuçlar doğurmaktadır. Zorbalık konusunda
yapılan yaygın bir yanlış da akran zorbalığını kendi aralarında
şakalaşma gibi görüp, “ayarını kaçırma” diye nitelendirmektir.
Çocukların yaşlarının küçük olmasından dolayı zorbalığın
önemsenmediği durumlar da vardır. Hâlbuki zorbalığın çocuklar
üzerinde etkisi sadece okul yıllarıyla sınırlı değildir; yetişkin yıllarında
da etkisi devam edebilmektedir.

Çocukluk yıllarında hastalanmalarına, okula devamsızlık, akademik başarıda düşme gibi sonuçlar ortaya

çıkarken, ilerleyen yaşlarda kaygı, depresyon, çaresizlik hissi, kendini değersiz hissetme, dışlanmışlık, yalnızlık

hissi gibi olumsuz duygular ortaya çıkabilir. Yapılan araştırmalar zorbaların %13 civarının depresyon, kural

tanımazlık gibi davranış problemleri ve üçte birinin ise dikkat yetersizliği yaşadığını ortaya koymuştur.

Zorbalık uygulayan çocuklar da 30 yaşına kadar düşük saldırganlık gösteren akranlarına oranla başka suçlara

karışma ve mahkûm olma, daha fazla trafik suçu işleme olasılıklarının daha yüksek olduğu belirtilmektedir.



Zorbalığın önlenmesi mümkün.

 Zorbalık uygulayan çocuğa değişime elverişli hale getirmek
açısından sıcak, samimi, pozitif bir yaklaşımda bulunmaya
çalışın.
 Kabul görmeyen davranışlarının uygun yöntemlerle
sınırlandıran bir okul ve aile ortamı oluşturun.
 Mağdur veya zorbalık yapan da olsa çocuğunuzla her gün
vakit geçirin.
 Ona okulda neler yaptığını sorun ve onu dinleyin.
 Arkadaşları ile neler yaptığını, nasıl vakit geçirdiğini sorun.
 Çocuklarınıza zorbalık hakkında eğitimler verin. Yapılması
uygun olan (kibar davranmak, sıra beklemek vb.) ve olmayan
(kötü söz söylemek, vurmak vb.) davranışlar hakkında
rehberlik edin.


Çocuklarımızı yetiştirirken bazı değerleri iyi özümsetmemiz gerekir. Çünkü değer yargısı gelişmemiş bir

çocuğun adeta bir sosyopat edasıyla farkında olmadan insanları kırması kaçınılmazdır. Bu değerler içinde

güvenilir olmak, dürüst olmak, hile yapmamak, yalan söylememek, saygılı olmak vb.



Çocukları sosyal aktivitelere katmak da zorbalığın önlenmesinde önemlidir. Araştırmalar, sosyal aktivitelerin

(spor, kültürel vb.) çoğalmasının, zorbalık eğilimlerini azalttığını ortaya koymaktadır. Bu anlamda okul

yönetiminin, öğrencilerin keyif alabileceği, ilgilerini çeken aktivitelerin uygulanmasına yer vermelidir. Bu

şekilde de çocukların ve gençlerin enerjilerini daha işlevli yönlere aktarması sağlanmış, daha mutlu/huzurlu
olmalarına katkı sağlanmış olacaktır.





9

   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14